Wednesday 7 October 2015

約翰福音讀後感 12 章 44 - 50節          鄺英銓 

12:44 [hb5] 耶 穌 大 聲 說 、 信 我 的 、 不 是 信 我 、 乃 是 信 那 差 我 來 的 。
[kjv] Jesus cried and said, He that believeth on me, believeth not on me, but on him that sent me.
12:45 [hb5] 人 看 見 我 、 就 是 看 見 那 差 我 來 的 。
[kjv] And he that seeth me seeth him that sent me.
12:46 [hb5] 我 到 世 上 來 、 乃 是 光 、 叫 凡 信 我 的 不 住 在 黑 暗 裡 。
[kjv] I am come a light into the world, that whosoever believeth on me should not abide in darkness.
12:47 [hb5] 若 有 人 聽 見 我 的 話 不 遵 守 、 我 不 審 判 他 . 我 來 本 不 是 要 審 判 世 界 、 乃 是 要 拯 救 世 界 。
[kjv] And if any man hear my words, and believe not, I judge him not: for I came not to judge the world, but to save the world.
12:48 [hb5] 棄 絕 我 不 領 受 我 話 的 人 、 有 審 判 他 的 . 就 是 我 所 講 的 道 、 在 末 日 要 審 判 他 。
[kjv] He that rejecteth me, and receiveth not my words, hath one that judgeth him: the word that I have spoken, the same shall judge him in the last day.
12:49 [hb5] 因 為 我 沒 有 憑 著 自 己 講 . 惟 有 差 我 來 的 父 、 已 經 給 我 命 令 、 叫 我 說 甚 麼 、 講 甚 麼 。
[kjv] For I have not spoken of myself; but the Father which sent me, he gave me a commandment, what I should say, and what I should speak.
12:50 [hb5] 我 也 知 道 他 的 命 令 就 是 永 生 . 故 此 我 所 講 的 話 、 正 是 照 著 父 對 我 所 說 的 。
[kjv] And I know that his commandment is life everlasting: whatsoever I speak therefore, even as the Father said unto me, so I speak.

這段經文對我來說,有著承上啟下的作用。「承上」是因為當時的背景,主耶穌已經很快要上十字架成就上帝的計劃,人能得生命與死亡完全在於他們接受十字架上的啟示知否。整段話中充滿了勸勉和警戒性,並且都是圍繞在主耶穌為上帝的啟示上面。所以,接受祂便等同於接受上帝,而拒絕祂便等於拒絕了上帝的啟示,結果便會受到了將來的審判。他們受到了審判是基於他們拒絕了上帝在祂兒子身上的啟示(見12: 48-50),雖然審判世人並不是耶穌來到世間最終的目的(12: 4-7)
最後,這一個主題,也就是有關乎主耶穌還在世時,祂要成為上帝對世界的啟示這一個主題,很自然地引入到主耶穌在門徒中間有關聖靈保惠師的教訓 — 那便是在主耶穌離世後,聖靈將繼續祂作為世上信的人的啟示和引導(見14:16-17,15:26-27,16:7-15)。

祈禱:
全智和全愛的上帝呀,求祢賜我悟性,得能領受聖子的啟示,安然渡過審判的日子。亦能倚靠聖靈保惠師,致終得着祢賜下的救恩。奉主名求。阿們。

No comments:

Post a Comment